Een witte kerst! (helaas geen sneeuw maar mist) - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Maayke Ruler - WaarBenJij.nu Een witte kerst! (helaas geen sneeuw maar mist) - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Maayke Ruler - WaarBenJij.nu

Een witte kerst! (helaas geen sneeuw maar mist)

Blijf op de hoogte en volg Maayke

27 December 2013 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Zo ik ben aangekomen in Wanaka. Dit is een stadje in de bergen aan een prachtig groot meer (meer dan 50 km lang). Na ja stadje, het lijkt meer een dorp, maar voor Nieuw Zeelandse begrippen is dit een stad. Mijn hostel is weer gezellig klein en blijkbaar kan je er ook in de winter verblijven als skiër. Overal hangen pistekaartjes, ski rekken en de schutting en picknick tafels zijn gemaakt van oude ski's en snowboards. Kortom ik kan me wel vermaken hier :).

Na mijn ondertussen bekende stop langs de i-site (echt geweldig die dingen! Moeten ze in andere landen ook maar eens gaan regelen), kwam ik een Duits meisje tegen (weet nog steeds haar naam niet) die ik al 3 keer eerder ben tegen gekomen op mijn reis. En aangezien zij ook het dorpje aan het verkennen was, zijn we samen op pad gegaan. Behalve veel wandelen, wateractiviteiten en winkels is het stadje niet heel er uitgebreid, maar wel een gezellige sfeer. Helaas begon het weer te regenen, dus zijn we snel een café in gedoken om daar warme chocolademelk te drinken. Je moet toch wat om in de kerst sfeer te komen. Helaas bleef het de rest van de dag regenen, dus voor de rest niet veel gedaan, behalve mijn boek uit lezen.

En toen was het kerst! Persoonlijk had ik dit niet echt in de gaten toen ik wakker werd,totdat iemand vrolijk "merry chrismas" door de kamer schreeuwde. Blijkbaar hadden ze er zin in, want veel mensen liepen met kerstmutsen en andere versiersels rond. Zelf kon ik niet echt in de kerst sfeer komen, dus ben ik gewoon op pad gegaan als ieder andere dag van mijn reis. Toen ik naar buiten stapte was het eindelijk opgehouden met regenen, al was er wel mist (of zeer lage bewolking aangezien ik op 800 m hoogte zit) voor in de plaats gekomen. Dus wel een witte kerst ;).

Mijn doel van vandaag was puzzle world, één van de weinige dingen die open is met kerst. Anders was ik er een andere dag heen gegaan, maar het kwam wel goed uit zo. Puzzle word is, zoals de naam het al zegt een gebouw/ museum met allemaal puzzels. Kortom veel leuke uitdagingen. Om te beginnen hebben een ze een mega groot labyrint. Het doel; zoek je weg naar de 4 hoektorens en vervolgens weer naar de uitgang. En ondanks dat sommige delen over een brug gaan, en je dus een beetje kan spieken, heb ik er een uur over gedaan om deze missie te volbrengen.

De rest van het gebouw bestaat uit allemaal kamers met optische illusie. Erg leuk om te zien en te voelen. In de eerste kamer was de vloer zo scheef gemaakt zodat het leek alsof alles (water, stoelen, biljartballen ect) omhoog liep/ schoof/ rolden. Er vaag om te zien en voelen. Blijkbaar kan ik hier niet heel erg goed tegen, want ik werd er helemaal draaierig en misselijk van. Dus maar snel de kamer uit gevlucht.
In de 2de kamer waren alle muren bedekt met uitgesneden gezichten. En als je met een oog dicht door de kamer liep leek het alsof ze je volgde. De volgende kamer hingen allemaal schilderijen en prenten zoals Escher. De 4de kamer leek het als je door het raampje kijkt alsof je in de ene hoek heel klein was en in de ander hoek heel groot (ook dit weer door een schuinen vloer wat je niet zag door het raam). En als laatste een kamer bestond uit allemaal beeldhouwwerken. De welbekende vaas/ twee gezichten, de zwevende kraan en nog vele andere. Kortom erg vermakelijk allemaal. De rest van de dag heb ik door gebracht in de kantine waar ze allemaal puzzels hadden liggen.

Aan 2de kerst dag doen ze hier niet. Althans de niet manier zoals wij die kennen. Hier wordt het boxingday genoemd, wat eigenlijk betekend de grote chaos uitverkoop. Kortom iedereen gaat winkelen. Dus een mooie dag om de stad te ontvluchten en te gaan wandelen. Het eerste gedeelte van mijn route liep langs het meer, maar was niet helemaal wat ik er van verwachte. Er zat namelijk een dik struikgewas tussen het meer en het wandelpad, dus echt veel uitzicht over het meer had je niet. Gelukkig zitten er vele kleine strandjes aan het meer, dus daar kon ik even genieten. Vervolgens door gestoken over een eindeloos lange saaie weg naar mount Iron. Dit schijnt een mooi uitzicht punt te zijn. Ik wou eigenlijk naar een ander berg, maar die ligt 10km verder op en ook hier weer geen bussen om naar het begin punt de komen. Dus volgens de i-site was dit een goed vervanging en een makkelijkere tocht. Dit klopte op zich wel, ze hadden alleen vergeten de te zeggen dat de weg echt steil omhoog gaat. Dus na een aardig klim kwam ik eindelijk boven. Maar het uitzicht was wederom weer om te genieten.

  • 31 December 2013 - 02:20

    Maayke Van Ruler:

    alvast een fijn nieuw jaar allemaal!!!
    groetjes maayke

  • 31 December 2013 - 07:06

    Anniek:

    puzzle world ziet er heel leuk uit! Ik heb het even gegoogled :)
    Fijn dat je een witte kerst hebt gehad, dat is ten minste nog iets. Hier was het warm (voor de tijd van het jaar) grauw en soms een onbewolkte dag. Dus ik heb van alles gedaan om toch een kerst gevoel te kweken: -uit volle borst kerstliedjes zingen, tot vervelens aan toe! Kerstfilms gezien en zoveel mogelijk naar een kerstboom kijken. Maar helaas. geen kerstgevoel :P
    Als ik er aan denk zal ik vandaag om 12 uur smiddags je nogmaals nieuw jaar wensen ;)
    Leuke verhalen weer en er zitten ook prachtige foto's bij!

  • 31 December 2013 - 13:35

    Karin:

    Zo te lezen geniet je volop van je reis. Namens ons een heel goed uiteinde en een heel gelukkig 2014 !!! Adrie, Karin, Joanna en Ariëlla xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

Maayke

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 13634

Voorgaande reizen:

13 November 2004 - 13 November 2029

Backpacken met StudyTravel

Landen bezocht: